Dywersyfikacja wewnętrzna – rozwój i bezpieczeństwo

25.09.2016

Ludzie oddają wszystko swojej pasji – czas, pieniądze, miłość. Bardzo często płacą za to brakiem satysfakcji i bankructwem. Przyczyny są różne, ale jedną z nich jest brak wewnętrznej dywersyfikacji biznesu.

Gdzie są twoje jajka?

Znasz powiedzenie:
Nie wkładaj wszystkich jajek do jednego koszyka?
W biznesie oznacza ono dywersyfikację, czyli posiadanie więcej niż jednego sposobu pozyskiwania pieniędzy. W praktyce przekłada się to na trzymanie się zasad:

  • nie inwestuj w jedna rzecz,
  •  nie ograniczaj się do pozyskiwania dochodu tylko z jednego źródła,
  • stwórz dochód pasywny (np. na jakikolwiek wypadek, który sprawi, że przez jakiś czas nie będziesz mógł wykonywać pracy).

 

Zacznij od dywersyfikacji wewnętrznej!

Dywersyfikacja wewnętrzna to w obrębie własnego biznesu (który zapewne jest twoją pasją i pochłania czas) dobudowanie dodatkowych źródeł dochodu ściśle związanych z tym, co już robisz.

Zastanawiasz się co mam na myśli?

Niech za przykład posłuży przychodna weterynaryjna. Jak może przeprowadzić swoją dywersyfikację wewnętrzną? Oprócz leczenia dodawać inne usługi:

  •  sprzedaż karmy, zabawek, ubranek, przysmaków – tu coraz większa liczba przychodni i nawet małych gabinetów oferuje zakup takich produktów, więc co jeszcze?
  •  salon pielęgnacji i kąpiel zwierząt,
  •  cykliczne wykłady, a co ważniejsze szkolenia dla właścicieli psów,
  •  unikatowe produkty, np. specjalne kapy na fotele i kanapy,
  •  stworzenie społeczności przyjaciół zwierząt – klubu z opłata członkowską czy na prawach fundacji,
  • sprzedaż książek o zwierzętach,
  • kartki pocztowe dla miłośników zwierząt, etc.

Każda z tych aktywności powinna kończyć się dla odbiorcy call to action i doprowadzać do zakupu w bliższym lub dalszym terminie. W końcu celem nie jest rozwój dla rozwoju, ale zaplanowanie i doprowadzenie do uzyskania dodatkowych dochodów.

Masz już jakieś pomysły związane z biznesem? Ostudź emocje i przemyśl je dokładnie.

Dlaczego?
Bo są związane z planowaniem i strategią rozwoju biznesu, czyli koniecznie muszą uwzględniać:

  •  twój zapał, predyspozycje i możliwości (w tym finansowe),
  •  dalekosiężne planowanie, bo np. jeżeli potrzebujesz małej kawiarni to znalezienie nowego lokalu może być konieczne,
  •  analizę potencjalnych sprzymierzeńców (np. przychodnia weterynaryjna może pozyskać osobę, która poprowadzi szkolenia).
    I najważniejsze – zbadanie potrzeb klientów związanych z ofertą planowanej dywersyfikacji wewnętrznej.

Twoja dywersyfikacja nie ma być kaprysem – „to mi się podoba”, ale ma być odpowiedzią na realną potrzebę osób, które już korzystają z twoich usług (ta grupa jest kluczowa!) i pozyskania nowych klientów.

Dywersyfikacja wewnętrzna a osoba publiczna, budowanie pozycji eksperta, ‚marka osobista’ – jak to się robi

Poobserwuj jak osoby dobrze zarządzające swoim potencjałem dywersyfikują swoja ofertę:

  •  prowadzą szkolenia,
  •  zwykle piszą, blog lub/ i książkę,
  •  tworzą materiały on-line do pobrania ( np. e-book, materiał video),
  •  prowadza webinaria,
  •  udzielają się jako wykładowcy na uczelniach,
  •  budując swoją społeczność i zaskarbiając sobie jej przychylność biorąc udział w wystąpieniach bezpłatnie.

To tylko niektóre sposoby zdywersyfikowania swoich działań, które są zawsze rozważane w ramach działań związanych z personal PR.

Pomyślałeś sobie, wszystko pięknie, a jak ty to robisz?

Przede wszystkim mam 2 główne źródła dochodów:
– pracując jako specjalista PR i właściciel agencji
i
– manager korporacji na Polskę i kraje nadbałtyckie.
Mam konkretne plany związane z dalszą dywersyfikacją. Przykład?

Moją ogromną pasję związaną z pisaniem wprowadziłam na ścieżkę, która ma nie tylko dawać mi satysfakcję (tak jak teraz), ale strać się również źródłem dochodu. Tymczasem od 2014 roku prowadzę nieodpłatne spotkania z kreatywnym pisaniem. Nie znam nikogo kto w Polsce prowadzi regularnie takie spotkania z creative writing, które są tak wysoko cenione przez ich uczestników.
I Forum praktykujących piszących zakończyło się sukcesem, więc wiosną 2017 II forum. Z tej pasji, doświadczenia i dzięki cudownym osobom, które mi towarzyszą, powstaną dalsze projekty i produkty.

A jakie ty masz plany związane z własną dywersyfikacją i rozwojem?

Napisz do mnie o tym! info@bridgehead.pl

Tweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone
Tagi:, , , , , , ,